neasmyrni.net.gr neasmyrni.net.gr neasmyrni.net.gr neasmyrni.net.gr
Αρχική Πολιτιστικά ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΙΑΣ ΧΑΡΑΚΤΡΙΑΣ ΑΝΝΑΣ ΚΙΝΔΥΝΗ ΣΤΟ "ΓΑΛΑΞΙΑ"
facebook
Έχουμε 56 επισκέπτες συνδεδεμένους
ARTION 2016-small lux new 001 MPALOGIANNH autopragmatosi Kyvellou-new

kindynhΕγκαινιάζεται σήμερα Τετάρτη 18 Απριλίου στο Δημοτικό Πολυχώρο "Γαλαξίας" στην Κεντρική Πλατεία Ν. Σμύρνης έκθεση με έργα της σπουδαίας Σμυρνιάς Χαράκτριας Άννα Μαυρουδή - Κινδύνη (1914-2003). Η έκθεση διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Ν. Σμύρνης παράλληλα με τον φετινό κύκλο εκδηλώσων του «Γαλαξία» και το Αφιέρωμα στα 90 χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής, και θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου. Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους.

 

Η Άννα Μαυρουδή - Κινδύνη γεννήθηκε το 1914 στη γη της Ιωνίας, στη Φώκαια. Ήταν η μικρότερη από τα έξι παιδιά του γιατρού Δημοσθένη Μαρουδή και της Σταματίας Βασσάλου. Βίωσε όπως όλοι οι συγκαιρινοί και συντοπίτες της το πικρό ποτήρι της προσφυγιάς ενώ αργότερα στην Ελλάδα δοκίμασε και νέες πίκρες συμμετέχοντας στην Εθνική Αντίσταση.

_Μεγαλωμένη σε καλλιτεχνικό περιβάλλον, αδελφή του γιατρού και τεχνοκρίτη του «Ριζοσπάστη» Γιάννη Μαρουδή, εγκαταστάθηκε το 1922, μαζί με την οικογένειά της, στη Μυτιλήνη, όπου και τελείωσε το γυμνάσιο. Οι μνήμες από τα παιδικά της χρόνια παρέμειναν βαθιά χαραγμένες μέσα της. Σ' αυτή την ηλικία τα πρώτα της σχέδια εικονογραφούν τα διηγήματα που έγραφε. Το 1930 έρχεται στην Αθήνα, όπου εργάζεται ως σχεδιάστρια στην Εθνική Τράπεζα. Τα φτωχόπαιδα των συνοικισμών είναι οι «ήρωες» των σχεδίων της με μολύβι.

Στη διάρκεια της Κατοχής η Άννα Κινδύνη - Μαρουδή συμμετέχει στην Αντίσταση, στον τομέα της Εθνικής Αλληλεγγύης. Παράλληλα εργάζεται στη στατιστική υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων, επιφορτισμένη με το τρομακτικό καθήκον της καταμέτρησης των καθημερινών θανάτων στους δρόμους της πρωτεύουσας, μια εμπειρία που σε μεγάλο βαθμό σημάδεψε τη θεματογραφία και τον τρόπο έκφρασής της.

Την Άννα Κινδύνη σημάδεψε όμως και η οικογένειά της. Η συμμετοχή της οικογένειας Μαρουδή στο ΕΑΜ (Εθνική Αλληλεγγύη), δεν τελείωσε με τη Συμφωνία της Βάρκιζας. Ο μεγάλος αδελφός τους, ο Γιάννης, έγραφε στην ΚΟΜΕΠ και στον «Ριζοσπάστη» για τη σύγχρονη Τέχνη και έδινε διαλέξεις σε έναν κύκλο αριστερών.

Η αδελφή της, Ειρήνη Μαρουδή - Παπαδημητρίου, πέρασε αρκετά χρόνια στην εξορία στο Τρίκερι και τη Μακρόνησο, ενώ ο σύζυγός της Μήτσος Παπαδημητρίου διατέλεσε υπουργός Γεωργίας στην Κυβέρνηση του Βουνού.

Ο άλλος αδελφός τους, ο Γιώργος, έγραψε βιβλία σχετικά με τη Μικρασία και την Κατοχή, αλλά και ζωγράφιζε.

Το 1945, η Αννα και ο σύζυγός της Μανώλης Κινδύνης, από τους γνωστούς αρχιτέκτονες του Μοντέρνου Κινήματος, διασώζονται χάρη στη γνωστή «αποστολή Μερλιέ», με την οποία φυγαδεύονται στο Παρίσι διακόσιοι κομμουνιστές και ΕΑΜίτες διανοούμενοι.

Και ναι μεν φεύγει - εκπατρίζεται είναι η σωστή λέξη - το 1945 η Άννα Κινδύνη, αλλά η καρδιά της μένει εδώ να παρακολουθεί όσα δραματικά βιώνουν τα αγαπημένα της πρόσωπα. Η σύλληψη της αδελφής της Ειρήνης Παπαδημητρίου και η εξορία της το 1948 στη Μακρόνησο, «πυροδότησε» τις εκατοντάδες συνθέσεις με κάρβουνο, που ακολούθησαν.

Στο Παρίσι η Άννα θα φοιτήσει στο εργαστήριο χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών και θα παρακολουθήσει μαθήματα σχεδίου και εικονογράφησης βιβλίων στις Ακαδημίες Ζουλιάν και Σομιέρ. Την περίοδο αυτή η ζωγράφος φιλοτεχνεί μια μεγάλη σειρά μικρών σχεδίων με κάρβουνο, τις «Σελίδες».

Η Άννα Κινδύνη - Μαρουδή βρέθηκε στο Παρίσι, σε μια εποχή που κυριαρχούσε ένας καλλιτεχνικός αναβρασμός. Παρ' όλα αυτά ακολούθησε το δρόμο της καρδιάς της, παραμένοντας πιστή στα προηγούμενα θέματά της. Χωρίς τις «φλυαρίες» και τη «διακόσμηση» του χρώματος, το άσπρο και το μαύρο σε όλες του τις τονικότητες, έδωσε «σάρκα και οστά» στους ήρωές της. Στις δεκάδες μανάδες και τα σκελετωμένα παιδιά με τα αλλοιωμένα από τον τρόμο του θανάτου πρόσωπα. Πείνα, δυστυχία, σκελετωμένα παιδιά, λιπόσαρκες μανάδες. Εξαϋλωμένες φιγούρες με τον τρόμο του θανάτου στα ορθάνοιχτα μάτια τους... Όπως η ίδια έλεγε: «Ήθελα να σχεδιάσω την εσώτερη ζωή, το θάρρος, τη θυσία, την καταδίωξη, τη στέρηση, το θάνατο, τον πόνο, τον αγώνα, την καλοσύνη, την αλληλεγγύη, όλο αυτό το σύμπλεγμα συναισθημάτων κι εντυπώσεων μιας ολόκληρης ζωής. Αισθανόμουν να είμαι μάνα, μάνα της ίδιας μου της μάνας και όλων των μανάδων του κόσμου».

Οι εκθέσεις της Κινδύνη όπως και άλλων καλλιτεχνών δεν αποτελούν μόνο καλλιτεχνικό γεγονός αλλά και έντονα πολιτικό. Δεν είναι τυχαίο ή φιλανθρωπικό να απεικονίζεις το 1960 τα παιδιά της Κατοχής και φυλακισμένες μητέρες με τα παιδιά τους, εποχή που στις φυλακές υπήρχαν ακόμη εκατοντάδες πολιτικές κρατούμενες με τα παιδιά τους. Οι αναφορές της υπερέβησαν τα χρόνια της Κατοχής, καθώς η χώρα ζούσε «τα πέτρινα χρόνια», θύμα των οποίων ήταν και η οικογένεια της αδελφής της, που σκόρπισε στην εξορία και την προσφυγιά, αλλά και η ίδια η Αννα, από το 1945.


Από το 1966 η Άννα Κινδύνη πειραματίστηκε σε μια δικής της επινόησης τεχνική, τη χάραξη σε πλαστική ύλη. Παράλληλα διαφοροποιούνται και τα θέματά της και απαλύνεται η αυστηρότητα του λόγου της. Είναι η εποχή που θα αποσπάσει και διεθνή βραβεία για το έργο της.

Από το 1975 στρέφεται στο χρώμα και παραμερίζει την αιχμηρότητα του μορφοπλαστικού της ιδιώματος, φιλοτεχνώντας μια σειρά χαραγμένων σχεδίων σε πλαστική ύλη, με τίτλο «Έρωτες» καθώς την ωθεί η «ανάγκη της αέρινης γραμμής για το φως και το χρώμα» όπως σημειώνει. «Ανάγκη κάποιας χαράς, κάποιας βαθιάς αναπνοής. Είναι η περίοδος των ερώτων για όλα και προς όλα της Ζωής».

Η Άννα Κινδύνη πέθανε το 2003. Μετά το θάνατό της πραγματοποιήθηκαν πολλές εκθέσεις έργων της, με πιο σημαντική αυτήν στο Μουσείο Μπενάκη. Σήμερα ο Δήμος Ν. Σμύρνης μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά το έργο της Άννας Μαυρουδή - Κινδύνη μιας από τις μεγαλύτερες χαράκτριες της χώρας μας. Ας μην χάσουμε λοιπόν αυτή τη σπουδαία έκθεση.

 

Αναζήτηση στον οδηγό αγοράς

Αναζήτηση για:



Επιλογή Κατηγορίας

 

SEPTEMBRIOS 2018 PROTOSELIDO copy